MASKERSPEL

Spelen met maskers.

Hedendaags theater maken met karakter maskers die al eeuwenoud zijn, kan dat? Wat voor een zin heeft het voor de acteur?

Maskers en transformatie.
1 Een masker stelt een speler in staat om vliegensvlug te kunnen transformeren naar een karakter dat vrij ver weg kan staan van hun eigen subjectieve persoonlijkheid. Dat geeft de speler een bevrijdend gevoel, ondanks het kader van het masker

Maskers en fysiek bewustzijn.
2 Het spelen met basis emotie maskers zoals blij, bedroefd,
bang etc maakt de kijker en de speler bewust wat er voor lichamelijke reacties in het spel ontstaan en hoe je adem, de ruimte en de energie van een speler kan inzetten voor het opbouwen van een rol of scene..

Overdrijven van karakters en emoties.
3 De maskers kunnen op een luchtige manier een situatie overdrijven, waardoor verborgen agenda’s en drijfveren van een karakter meteen duidelijk worden en kunnen worden blootgelegd om daarna met spel vanuit diverse karakters verschillende probleemoplossingen aan te dragen of extra problemen te veroorzaken. ( Arlecchino)

Maskers en fantasie.
4 Maskers kunnen vormen aannemen van de ‘boven’ en de ‘onderwereld’ de fantasie kan de vrije loop nemen met het laten ontstaan van andere werelden dan die van de mensen.

Maskers en fysieke acteertechnieken.
5 Doordat het maskerspel vraagt om een fysieke aanwezigheid kan het de speler veel nieuwe mogelijkheden bieden om zijn of haar stem en lichaam te gebruiken op een niet alledaagse manier. Doordat het masker verhult en sommige spelers een veilg gevoel geeft durven ze veel meer van zichzelf te laten zien.

De eigen realiteit van maskers.
6 Maskers kunnen gespeeld en beleefd worden vanuit vorm zonder een direct verband met realistisch spel gespeeld vanuit de psychologie van een rol. En ook op deze wijze zullen de maskers in staat zijn toeschouwers te raken.

Maskers en cultuur.
7 Nog steeds zijn in bepaalde landen het gebruik van maskers van grote culturele waarden. Dit jaar is daar nog eenboek over uitgebracht. Zeer de moeite waard om te lezen. Routledge. The expressive use of masks across Cultures and healing Arts.

Het universele karakter van maskers.
8 Maskerspel kan het ensemblewerk enorm versterken als je gezamelijk een collectief gedachtengoed uitbeeldt of een universele drift of begeerte van een karakter poneert vanuit een collectief verlangen.

Uiteindelijk is het voor mij iedere keer een reis waar de maskers mij brengen, of het nu een demonstratie op tv is of een teambuilding voor managers op een kasteel of een kennismaking met beginnende spelers in een kloosterzaal. Het maakt mij iedere keer duidelijk hoeveel de maskers in de huidige tijd in alle lagen van de bevolking iets voor mensen kunnen betekenen.

Meer maskers bekijken? Ga naar de pagina Maskers of klik op onderstaande knop.